Rancangan Pengajaran Harian Pembelajaran Trumpet
Rancangan Pengajaran Harian Pembelajaran Trumpet
Oleh : Mohd Yusri Bin Mohd Roslan
Oleh : Mohd Yusri Bin Mohd Roslan
Rancangan Pengajaran Harian
Mata Pelajaran
|
: Pendidikan Muzik
|
Bidang Pelajaran
|
: Mengenal Trumpet
|
Tingkatan
|
: 1 Alfa
|
Tarikh
|
: 24/3/2018
|
Masa
|
: 10.30 – 11 pagi
|
Bil Pelajar
|
: 1 Orang
|
Objektif
|
1. Mengenalpasti
bahagian-bahagian yang ada pada alat muzik Trumpet
2. Mengetahui
teknik meniup trumpet dengan postur yang betul.
|
Hasil Pembelajaran
|
: Pada akhir sesi
pembelajaran, pelajar dapat :
1) Menjawab
soalan bahagian-bahagian yang ada pada trumpet
2) Dapat
meniup not C bawah.
|
Pengetahuan Sedia Ada
|
: Pelajar mempunyai
pengetahuan sedia ada didalam teori-teori muzik.
|
Bahan Bantu Mengajar
|
: Trumpet, lcd,
laptop
|
Sikap dan nilai
|
:Sikap dan nilai murni
yang terdapat dalam aktiviti ini adalah :
1) Meningkatkan
pengetahuan pelajar mengenai Trumpet.
2) Memberi
pengalaman langsung kepada pelajar cara mengendalikan alat muzik Trumpet.
3) Memupuk
sikap berhati-hati didalam diri pelajar dalam mengendalikan alat muzik.
4) Melahirkan
pelajar yang kreatif dan memupuk sikap sabar didalam diri murid.
|
Langkah-langkah pengajaran
Langkah
|
Aktiviti pengajaran & Pembelajaran
|
Catatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti pelajar
|
||
Langkah 1
|
1.
Guru memberi
pengenalan berkaitan alat muzik trumpet kepada murid.
2.
Guru menunjukkan
cara-cara memasang dan mengendalikan trumpet dengan betul kepada murid.
3.
Guru menunjukkan cara
memegang trumpet dan postur berdiri dan duduk yang betul kepada murid.
|
1.
Murid mendengar
penjeasan guru tentang trumpet.
2.
Murid mengikut
langkah-langkah yang diajar oleh guru.
3.
Murid melihat cara
memegang trumpet semasa berdiri dan duduk yang ditunjuk oleh guru.
|
BBM :
LCD,
Laptop,
trumpet
|
Langkah 2
|
1.
Guru memperkenalkan
bahagian-bahagian serta fungsi yang ada pada trumpet.
2.
Guru menerangkan
teknik pernafasan yang betul semasa bermain trumpet kepada murid.
|
1.
Murid melihat gambar bahagian-bahagian
alat muzik trumpet yang ditunjuk oleh guru.
2.
Murid membuat latihan
pernafasan secara ringkas mengikut arahan guru.
|
BBM :
LCD,
Laptop,
trumpet
|
Langkah 3
|
1.
Guru memperkenalkan
teknik buzzing kepada murid.
2.
Guru membimbing murid
melakukan buzzing dan menerangkan teknik-teknik untuk buzzing dengan betul.
3.
Guru membimbing murid
menghasillkan bunyi not C bawah dengan teknik-teknik yang diajar.
|
1.
Murid mmendengar
penjelasan guru tentang buzzing.
2.
Murid diminta untuk
melakukan buzzing menggunakan mouthpiece dengan bimbingan guru.
3.
Murid diminta untuk
mencuba menghasilkan not C bawah menggunakan Trumpet.
|
BBM :
LCD,
Laptop,
trumpet
|
Penutup
|
1.
Guru membuat kesimpulan
bersama murid berkaitan topik yang diajar.
2.
Guru menyoal murid
tentang bahagian-bahagian yang ada pada trumpet untuk menguji murid.
3.
Guru meminta untuk
murid menyimpan kembali alat muzik Trumpet.
|
1.
Murid mendengar
penjelasan guru mengenai tajuk yang dipelajari pada hari ini.
2.
Pelajar diarah untuk
menjawab soalan ringkas yang diberi oleh guru.
3.
Murid diarah untuk
menyimpan kembali alat muzik dalam keadaan asal.
|
BBM :
Trumpet
|
Comments
Post a Comment